Sider

fredag den 27. september 2013

Hillemænd! Ordnet.dk er i fare 

Online public service om sproget har fået nej fra Kulturministeriet.


Jeg satte mig til frokostbordet med Magisterbladet i hånden for lidt siden og så en overskrift, der fik en sprognørd som mig til at spærre øjnene op. Ja, intet mindre! For her kunne jeg læse at en af mine meget brugte online-tjenester var i fare: Den danske Ordbog på nettet.

Kort fortalt handler det om at Kulturministeriet har givet afslag på at støtte driften af Ordnet.dk, og at Det Danske Sprog- og Litteraturselskab derfor mener at der fremadrettet ikke vil være råd til de nødvendige opdateringer af ordnet.dk. "Uden opdateringer vil ordbøgernes værdi glide fra det dagligt brugbare til det historiske", siger redaktør Lars Trap-Jensen  (s. 10-13 i Magisterbladet).

Det må ikke ske!

Jeg ved ikke med jer, men jeg bruger ordnet.dk dagligt. Ordforklaringerne er let forståelige og præcise, og der er stort set ikke de ord, man ikke kan finde. Da jeg forskede i interjektioner på Facebook i efteråret 2012, kunne jeg finde næsten alle disse underlige afarter af det danske sprog på ordnet.dk - og med udmærkede forklaringer! Det var fantastisk!

Og så har jeg en lille ord-fetich (her er ordnet.dk efter min mening for en gangs skyld ikke helt opdateret da der foreslås at fetich er en genstand med magisk kraft eller en genstand der virker seksuelt ophidsende på en person ... hmmmm), for jeg dyrker nemlig af og til mine mere poetiske sider og i den forbindelse kan et opslag på KorpusDK (som er en underside til ordnet.dk) hjælpe mig med hvilken sammenhæng ord normalt optræder i. Så da jeg forleden ville lave et talekor om mænd (hvor nørdet og underligt er det lige?), fandt jeg via Korpus.dk ud af at der findes: tømmermænd, brandmænd, landmænd, nullermænd, franskmænd, nordmænd, købmænd, træmænd, julemænd, bagmænd, sømænd, skraldemænd, muskelmænd, supermænd, ægtemænd (!) og hillemænd. Hvordan skulle jeg ellers have fundet ud af det?

Hvad gør vi ved det?
Brugerbetaling er nok ikke vejen frem. Det danske sprogområde er simpelthen for lille. Måske gælder det samme reklameindtægter? Jeg ved det ikke, men det var da værd at undersøge. Der er helt sikkert nogen, der gerne vil støtte ordnet.dk og linke til det. Jeg vil gerne være den første til med glæde at lægge en ordnet.dk-knap på min blog ;-)

2 kommentarer:

  1. Det er så ikke korpus.dk, men derimod http://ordnet.dk/korpusdk - jeg ville nok have formuleret det som "ordnet.dk's underside (eller subside) '/korpusdk' "... blot en krakilers korrektion :-)

    SvarSlet
  2. Hej Jørgen. Du skal have en gave. Dels er du den første der kommenterer på min blog (yehhhh), dels hjælper du med til at præcisere. Dejligt. Jeg vil straks rette denne upræcished (nok ikke et ord man kan finde på ordnet.dk :-)

    SvarSlet