Sider

torsdag den 21. november 2013


Hov! Hey! Hallooooo!

Interjektioner. Hmmmm, det lyder som noget ubehageligt i en kanyle, av! Men, altså, det er det ikke! Yey! Det er jo bare den sprogvidenskabelige betegnelse for udråbsord. Nåhhhhh, dem kender vi godt. Ja, det gør I. Og ved I hvad? I skriver dem også. UPS, hvar?!

Over 200 danske interjektioner – SÅDAN!
Jo, jo. Den er god nok. I hvert fald på Facebook. Det undersøgte jeg nemlig efteråret 2012. Jeg fandt 60 ret forskellige interjektioner, men har senere af Torben Christiansen, som redigerer Slangordbogen (app), fået at vide at der i hvert fald findes over 200 interjektioner i dansk. WOW! Men det er altså ikke sikkert at I skriver dem alle sammen.

Jeg fandt dog ud af, at I skriver mange forskellige interjektioner. Både nogle kendte (ah, hm og ) og nogle mindre kendte interjektioner (ewww, mja, fuu, dooh og wuhuuu).

Blandt de hyppigste var: øv, åh/årh, hm, wauw/wow, hehe og haha, men interjektioner som najjj, av, suk, jøsses, fy, pff og doooh fandt jeg kun én gang. Måske har jeg ikke ledt længe nok??

Hvorfor bruger man interjektioner?
Tja, man kan udtrykke mange forskellige komplekse følelser med interjektioner, fx disse:

Begejst-ring
Glæde
Nydelse
Med-følelse
Let-telse
Overrask-else
Modvilje/
ærgrelse
Skuf-felse
Ube-hag
Vrede/
foragt
Wehoo/woohoo
Yes
Jubii jaaa
Najjj
Juhu
Jaaa
Wauw
(n)øjjj
Ah
Uhm
Mm
Mums
Nårh
Nuuuuhr
Nåå
Århh
Øv øv
Pyha
Uhh
Hov
Jøsses
Uh
Sjt/shit
Hey
Ih
Ej/aj
Arghh
Arhh
Åh
Åh nej
Æv
Øv
Suk
Brr
Uha
Uf
Eewww
Av
Tsk tsk
Pff
Fuuu
Føj
fuck

Når man i sin status fx skriver ”Ups”, er ens venner straks klar over at man har gjort eller sagt noget uheldigt. Vi bruger altså interjektioner i statusopdateringer fordi de er hurtigt at afkode, og fordi de appellerer til andres nysgerrighed. Interjektioner er med til at krydre sproget så det bliver mere ekspressivt og dramatiserende.

Interjektioner er også sprogøkonomi
Ved første øjekast kan det virke lidt overfladisk og pyntende med alle de interjektioner, men de er faktisk en meget økonomisk og dermed situationstilpasset og raffineret måde at udtrykke sig på når man befinder sig i en presset skriveproces.

Interjektionerne er prægnante, samtidig med at de er mangetydige, og det gør dem udfordrende og sjove. Det er en genvej til formidlingen af en følelse og et forsøg på at skabe intimitet og nærvær. Interjektioner nok i virkeligheden mere show end samtale.

Mere forskning i interjektioner
Interjektioner er sjove – også at forske i. Derfor (og sikkert også af andre grunde) har min gode KUA-ven Carsten Hansen (lektor ved Center for Sprogforandring) taget initiativ til IFG (InterjektionsForskerGruppen) som jeg også er en del af. Her vil jeg gå videre med at undersøge hvordan det dog er at I får noget, som faktisk er et meget talesprogligt fænomen, til også at virke på skrift.

ERGO: Hvordan skriftliggør I interjektionerne?

Så det er ikke sidste gang jeg skriver om interjektioner. BOM!

***

Læs min artikel: ”Hmmm…interjektioner på Facebook” (2013) I: Møde om Udforskning af Dansk Sprog 2012 (red.) Peter Widell, Inger Schoonderbeek Hansen og Tina Thode Hougaard. Aarhus Universitet.

1 kommentar:

  1. Jeg har på foranledning af Torben Christiansen ændret angivelsen af antallet af interjektioner til "over 200". Det kan være lidt svært at angive tallet nøjagtigt fordi der bl.a. er en del stavevarianter, som fx dobbeltformerne å/åh.

    SvarSlet