Sider

mandag den 11. februar 2019

Chatrobotter, taleassistenter eller bare ”chatbots”

Taleassistenter og chatbots hjælper dagligt mange mennesker med små hverdagsudfordringer, og mange af os har sikkert været i kontakt med en taleassistent eller en chatbot – enten via vores smartphone eller en hjemmeside og måske endda uden at vi har været klar over det. 

Taleassistenter som Apples ”Siri” og Googles ”OK Google” kan man spørge hvordan vejret bliver, mens andre taleassistenter også kan bestille bord på restauranter, tænde og slukke lys m.m. Flere banker og forsikringsselskaber har  chatbots hvor man kan få svar på forholdsvis simple spørgsmål som fx ”hvor meget koster en bilforsikring?” eller ”hvor meget kan jeg låne til en andelsbolig? Nyhedsmedier som fx DR benytter sig også af en form for chatbots, og her kan man ved at chatte med DRs chatbot få serveret dagens nyheder i noget der måske kan forekomme lidt ”formiddagsavisagtigt”(læs mere om DRs chatbot her https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/dr-nyheders-chatbot-har-indtaget-facebook).   

Machine learning og kunstig intelligens
De fleste der havde en computer med Microsoft Word før 2005, husker sikkert Microsoft Words ”Clippy”; den animerede papirklips der figurerede i hjørnet af alle nystartede word-dokumenter, og som – med insisterende øjne – nærmest tryglede brugerne om at få lov til at hjælpe. Clippy var dog sjældent særlig hjælpsom og blev i sidste ende fjernet efter klager fra både brugere og Microsofts egne medarbejdere. 

Machine learning og kunstig intelligens har sidenhen revolutioneret taleassistenter og chatbots, og i dag er digitale hjælpere langt bedre til at svare på spørgsmål og give information end Clippy var. Taleassistenter og chatbots lærer nemlig noget nyt hver gang de interagerer med mennesker gennem kunstig intelligens. Nogle af taleassistenterne er desuden blevet udviklet i en sådan grad at de erstatter rigtige mennesker. Dette er fx tilfældet i Japan hvor den japanske taleassistent ”Azumi” (et hologram med både stemme og en animeret krop) holder enlige japanske (fortrinsvis) mænd med selskab som det ses i denne reklame for taleassistenten:https://www.digitaltrends.com/home/gatebox-azuma-hikari-virtual-assistant-news/

The Uncanny Valley
Det er dog ikke alle mennesker der synes at de efterhånden meget menneskelige taleassistenter er lige så fantastiske som de japanske mænd gør. Forskning viser nemlig at flere mener at taleassistenter kan blive formenneskelige – i sådanne tilfælde finder brugerne taleassistenterne uhyggelige. Dette kaldes i forskningsøjemed ”the uncanny valley” hvilket henviser til Sigmund Freuds begreb ”Das Unheimliche” (”the uncanny” på engelsk). Freuds begreb dækker over ting der ved første øjekast virker kendt og trygt, men som ved nærmere eftersyn viser sig at være sært, ukendt og derfor uhyggeligt. The uncanny – eller det uhyggelige – gør sig især gældende ved antropomorfe (objekter der tillægges menneskelige egenskaber som fx mod, glæde osv.) taleassistenter hvor brugerne helt kan glemme at der ikke er tale om et menneske, men kunstig intelligens. Problematikken er filmatiseret i Netflix’ antologiserie ”Black Mirror”. I afsnittet ”Be right back” fra seriens anden sæson mister hovedpersonen Martha sin kæreste Ash der bliver dræbt i en trafikulykke. I sin sorgproces opdager Martha et firma der udvikler taleassistenter til personer der har mistet en kær. Taleassistenten analyserer alle de tekstbeskeder og telefonsamtaler som den afdøde har sendt, og via kunstig intelligens bliver den i stand til både at tale og interagere som den afdøde. Det bliver dog for alvor uncannyda det viser sig at taleassistenten leveres som en mekanisk dukke der ligner Ash på en prik så det næsten føles som om Ash er tilbage… Men også kun næsten.   

Fremtidens chatbots
Forskning peger på at de skriftbaserede chatbots ikke umiddelbart har samme uhygge over sig som taleassistenterne – det skyldes måske at chatbots hverken har stemme eller en ’krop’. Spørgsmålet er derfor hvor menneskelige fremtidens chatbots mon kan blive – og om vi overhovedet har lyst til at interagere med sådan nogle? 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar